کاهش نرخ سکه و ارز در بازار - دنیای اقتصاد -30دی 1392

28 دی

دلار آمریکا در اولین روز هفته جاری افت قیمتی نسبتا شدیدی را متحمل شد. روند نزولی و گاه با نوسان قیمت دلار که از شروع به کار دولت جدید شروع شده بود، در اولین روزهای دی‌ماه تحت‌تاثیر مسائل مختلفی قرار گرفت و معکوس شد؛ اما پیش‌بینی بازاری‌ها درست از آب درآمد و این ارز پراهمیت پس از گذشت دو هفته روند پیشین خود را از سر گرفت، تا اینکه در روز شنبه قیمت دلار 25 تومان کاهش یافت و پایین‌تر از ارقام پیش از شروع دی‌ماه خود قرار گرفت. قیمت دلار حتی تا 2920 تومان هم در این روز کاهش داشت؛ اما دوباره مقداری بالا رفت. کارشناسان دلایل عمده افت قیمت رخ‌‌داده را انتشار اخبار توافق نهایی ایران با کشورهای غربی، نزدیک شدن به آغاز مرحله‌ای لغو تحریم‌ها، اظهارات رئیس بانک مرکزی و کاهش تقاضای ارز به‌دلیل تعطیلات عنوان کرده‌اند. البته معمولا این تغییرات شدید، در ادامه قدری تعدیل می‌شود؛ ولی به‌‌هرحال صرافان معتقد هستند که بازار تقریبا در مورد نهایی شدن توافق‌ها به اطمینان رسیده است. همزمان به‌رغم افزایش بهای جهانی اونس طلا به دلیل کاهش نرخ دلار، قیمت سکه نیز ریزش داشت و در بازار نقدی و بازار آتی با کاهش روبه‌رو شد.

به‌رغم افزایش 13 دلاری اونس طلا در روز جمعه
افت چشمگیر دلار، سکه را ریزشی کرد

گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: طی هفته گذشته میلادی، بهای جهانی طلا با ایجاد یک نمودار U شکل، از قیمت 1253 دلار به تدریج رو به کاهش گذاشت تا در کمترین بها به 1241 دلار برسد و مجددا با طی مسیر صعودی در پایان معاملات روز جمعه، بهای 1255 دلار را ثبت کند. به این ترتیب طلا در معاملات روز جمعه با 13 دلار افزایش به نسبت روز قبل از آن، رقم 1255 دلار را به ثبت رساند. این صعود طلایی در پی ارائه آمارهای ناامید کننده از اقتصاد آمریکا در پایان هفته گذشته در کنار اظهارنظر اخیر رئیس فدرال رزرو این کشور مبنی بر نگرانی وی از ناپایداری اوضاع اقتصادی و بیکاری بلندمدت- که موجب شد سرمایه‌گذاران به ادامه روند تسهیل پولی توسط بانک مرکزی آمریکا امیدوار شوند- به وقوع پیوست.
با وجود اینکه اونس طلا چنین افزایشی را تجربه کرده بود، روز شنبه گذشته بازارهای سکه داخلی کاهش قیمت گرفتند. در این روز از بهای سکه تمام بهار طرح جدید 6000 تومان کاسته شد. روز شنبه البته دلار بازار آزاد هم کاهش قیمت داشت به طوری که در صبح این روز بهای دلار 2955 تومان بود که کاهش اندکی را به نسبت پنج‌شنبه گذشته نشان می‌داد اما به تدریج از بهای دلار کاسته شد تا جایی که به 2920 تومان هم رسید. این رقمی بود که برای اولین بار پس از اولین توافق تاریخی ایران با 1+5 (در تاریخ 4 آذر که قیمت دلار به 2880 تومان هم رسید) به ثبت می‌رسید. پیش از آن در کمترین قیمت در تاریخ 12 آذر ماه قیمت دلار در بازار آزاد به 2930 تومان رسیده بود. 
از دلایل کاهش چشمگیر بهای دلار در روز شنبه که موجب شد به‌رغم صعود 13 دلاری بهای طلا در بازارهای بین‌المللی، سکه نقدی حتی با کاهش قیمت مواجه شود، می‌توان به خبر توافق نهایی با کشورهای غربی و اروپایی (یکی از دیپلمات‌های بلند پایه اتحادیه اروپا در این روز اعلام کرد که همه اسناد در این باره آماده است و ما تنها باید در لحظه مناسب دکمه را فشار دهیم) و نزدیک شدن به آغاز مرحله‌ای لغو تحریم‌ها از امروز، در کنار اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی پیرامون جلوگیری این بانک از هرگونه نوسانی که خلاف جهت‌گیری‌ها و اصول اقتصادی باشد - حال جهت حرکتی قیمت‌ها کاهشی باشد یا افزایشی - و نیز جلوگیری از تلاطم و شوک‌های زودگذر در بازار ارز، اشاره کرد که توانستند دلار را وادار به ریزش کنند تا این ارز مهم کف قیمتی جدیدی را به خود ببیند. علاوه‌بر این مسائل، افت تقاضا به دلیل تعطیلات را هم می‌توان به عوامل ریزشی شدن بهای دلار اضافه کرد. 
در مورد تغییرات قیمت سکه در بازار نقدی هم باید گفت که با گذشت کمتر از یک هفته از توافق اخیر صورت گرفته در ژنو، در پایان معاملات روز شنبه گذشته قیمت سکه نقدی، 862 هزار تومان بود که ریزش 11 هزار تومانی را به نسبت دوشنبه هفته قبل نشان می‌داد. دیروز هم با وجود اینکه بازارهای ارز و سکه به دلیل ولادت پیامبر اکرم (ص) در تعطیلات به سر می‌بردند اما سایت اتحادیه طلا و جواهر کشور از کاهش بهای سکه‌های نقدی خبر می‌داد. بنا بر اطلاعات این سایت، از بهای سکه تمام بهار آزادی – تا میانه این روز– 8000 تومان کاسته شد. 

بازار قراردادهای آتی سکه طلا هم با ریزش دلار، روز شنبه از قیمت سررسیدهای خود کاست؛ البته ریزش‌های آتی کمتر از سکه نقدی بود. هرچند مساله لغو تدریجی تحریم‌ها از امروز مطرح است اما به عقیده برخی کارشناسان بازار ارز و سکه، انتظاری برای ریزش شدید قیمت‌ها وجود ندارد، چراکه این بازارها پیش از این واکنش خود را به این مساله نشان داده‌اند. از سوی دیگر برخی بر این باورند که لغو تحریم‌های گفته شده بیشتر از اینکه ارزآور باشد، ارزبر است و بنابراین نمی‌توان انتظار کاهش تدریجی قیمت دلار را برای ماه‌های آینده داشت؛ مگر اینکه لغو این تحریم‌ها موجب گشایش‌های بانکی شود که به نزدیک شدن نرخ دلار مبادله‌ای و آزاد کمک کند وگرنه با دلار 2650 تومانی (مصوب در بودجه 93) و هزینه‌های حواله پول برای بانک مرکزی، بهای دلار آزاد برای سال 93 نمی‌تواند کمتر از 2900 تومان باشد. اما در همین خصوص برخی دیگر از تحلیلگران اقتصادی معتقدند که ورود پول‌های بلوکه شده ایران که قرار است طی چند مرحله صورت بگیرد و در کمترین رقم به 400 میلیون دلار می‌رسد، حجم عظیمی است که در برابر خروج تدریجی ارز، می‌تواند قد علم کند. به باور این گروه، از آنجا که خروج ارز به دلیل رفع تحریم کالاهای وارداتی بسیار تدریجی صورت خواهد گرفت، حتی پیش‌بینی نمی‌شود که تا بعد از عید 93 هم تقاضا برای ارز وارداتی شدت بگیرد. به هر ترتیب برای روزهای پیش رو، خبرهای ژنو 2، اخبار پیرامون توافق هسته‌ای و لغو تحریم ها، در کنار نوسانات اونس طلا، تا حدودی بر تغییرات قیمتی دلار و سکه اثر گذارند؛ ضمن اینکه آنچه برای مسیر قیمتی طلا در بازارهای جهانی در هفته پیش رو پیش‌بینی می‌شود، افزایش بها است. 



۳۰ دی ۱۳۹۲ ۱۴:۱۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

روزنامه ها و خبرگزاری ها

ارتباط با ما

  • آدرس : اصفهان - خیابان استانداری - کوی عمرانی ( شماره 13 )
  • کدپستی : 73613-81467
  • تلفن : 210 09 322 - 921 09 322 - 031
  • تلفن دفتر فروش : 24 111 322 - 031
  • فاکس : 31 195 322 - 031
  • پست الکترونیکی : Esfahan@hic-iran.com
  • فاکس دفتر مدیریت : 68 203 322 -031
  • https://www.instagram.com/zayandehrood.maskanco.ir/

Esfahan@hic-iran.com
info@hic-iran.com