تشریح برنامه های «ثرود» برای فروش واحدهای مسکونی و تجاری - منبع خبر بورس امروز

نا3

تشریح برنامه های «ثرود» برای فروش واحدهای مسکونی و تجاری

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود برنامه های این شرکت انبوه ساز را برای فروش واحدهای تکمیل شده اعلام کرد.

علی مدرس هاشمی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود در گفت و گو با خبرنگار بورس امروز در خصوص تاثیر افزایش قیمت ارز بر بازار مسکن و ایجاد سفته بازی در بازار ملک، از بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای اقتصادی نام برد که همیشه راه خود را پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به وابستگی  هزینه های ساخت مسکن با قیمت دلار نمی توان گفت در این بازار سفته بازی رخ خواهد داد اما قیمت نهاده های ساختمانی که بر اساس قیمت دلار تعیین می شوند، افزایش قیمتی را در خود خواهند دید. بنابراین استنباط تمامی شرکت های هم گروه ما اینگونه است که در سال جدید هزینه های ساخت به شدت افزایش می یابد.

به گفته وی؛ تورم دستمزد و حقوق نیروی انسانی که برای کف حقوق 57 درصد و به صورت میانگین در کل حقوق نیروی انسانی حدود 38 درصد اتفاق خواهد افتاد، حدود 12 درصد قیمت تمام شده یک سازنده را افزایش خواهد داد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود تصریح کرد: البته منهای قیمت تورمی که هر سال در خود مصالح ساختمانی اتفاق می افتد، افزایش قیمتی که تاکنون متصور شده ایم نسبت به اسفند سال 1400و تورم موجود، حدود 21.3 درصد در قیمت تمام شده هزینه های ساخت است. در نتیجه سازنده ها حتی در صورت حفظ میانگین سود، مجبورند در قیمت های فروش خود تجدید نظر کنند؛ تبعا این موضوع افزایش قیمت را می بلعد.بنابراین نمی توان نام آن را سفته بازی گذاشت

وی در این میان پیش بینی کرد که افزایش قیمت نهاده های ساختمانی سبب افزایش قیمت ملک و مسکن در ماه های آینده خواهد شد.

وی از سیگنال افزایش 6 درصدی رشد قیمت ملک در اسفند سال گذشته را ناشی از کم شدن امید مردم در بحث مربوط به مسائل جانبی عنوان کرد که نشان از التهاب موجود در این بازار دارد.

این مقام مسوول در “ثرود” از این بازار ملک و مسکن به عنوان تنها بازاری نام برد که می تواند این مبالغ را در خود ببیند.

سیاست فروش واحدهای ساختمانی در شرایط افزایش نرخ ارز

وی با اشاره به پروژه های “ثرود” در اصفهان اظهارداشت: با توجه به پیش بینی سال گذشته از وضعیت امسال، تقریبا عمده خریدهای لازم مربوط به پروژه هایمان انجام شده است. تلاش بر این است که وارد فازهای جدید و بحرانی نشویم و بتوانیم بحث قیمت تمام شده پایین خود را حفظ نماییم. با این اقدام سعی می کنیم تا سودآوری سهامداران خود را تامین نماییم. در حالی ما  این اقدامات مبادرت می ورزیم که دیگر شرکت های ساختمانی با بحران مواجه اند.

وی شرکت های انبوه ساز را به دو دسته تقسیم کرد؛ شرکت های انبوه سازی که به صورت خصوصی اداره می شوند و سهامداران آن اشخاص می باشند و شرکت های انبوه ساز بورسی که بر اساس قوانین اصولی اداره می شوند.

وی ادامه داد: شرکت هایی که تبعا دارای بودجه می باشند باید به بودجه خود برسند و یا دارای تکالیفی هستند باید بر اساس یک برنامه مشخص کار کنند، اینگونه شرکت ها فروش های خود را در هر شرایطی انجام می دهند. بنابراین سعی آنها بر این است که افزایش قیمتشان به صورت تدریجی باشد.

وی اضافه کرد: اما شرکت های انبوه سازی شخصی در حال حاضر از فروش های خود دست کشیده اند تا با دستیابی به حداکثر قیمت به انجام فروش مبادرت ورزند. اما شرکت هایی که در حال کارکردن یکسره در بازار هستند، با برخورداری از مشغله های مالی، به نحوی باید بدهی های خود را تامین نمایند، این شرکت ها نمی توانند فروش خود را متوقف کنند. مخصوصا شرکت های بورسی که در این خصوص منع قانونی هم دارند.

وی تصریح کرد: به صورت کلی توقف فروش در شرکت های بورسی کار اصلا درستی نخواهد بود، بر این اساس مانیز در  “ثرود” به فروش خود ادامه می دهیم.

آخرین وضعیت از مزایده پروژه های “ثرود”

مدرس هاشمی در خصوص پروژه های فاز دوم باران شهرکرد، فرشته یزد2، تجاری سامان، تجاری کاروانسرا، خواجه نظام به عنوان پروژه های که تکیمل شده اند، عنوان کرد: پروژه باران شهرکرد و فرشته 1 به صورت کلی واگذار شده است و شرکت سرمایه گذاری زاینده رود در حال حاضر هیچگونه مالکیتی در قبال این پرژه ها ندارد. برنامه ریزی مزایده واحدهای مجموعه تجاری فیروزه که در چند قدمی سی و سه پل اصفهان قرار دارد نیز طی جلسات متعدد با شرکا، ظرف یکماه آینده وارد سیستم ما خواهد شد و قابل بهره برداری و واحدهای تجاری  بر اساس  مزایده قابل فروش خواهند بود.

وی ادامه داد: فروش پروژه های باوان و پروژه موژان به عنوان پروژه های مسکونی در اصفهان با مراجعه به دفتر فروش شرکت میسر می گردد و خریداران برای خرید این واحدهای این پروژه ها باید به دفتر فروش شرکت مراجعه نمایند.

وی در خصوص پروژه فیروزه، به وجود شریک در این پروژه اشاره کرد که بر حسب آیین نامه حسابداری، شریک “ثرود” نیز ملزم به برگزاری مزایده است.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رود به مزایده مجتمع تجاری مرکز خرید فیروزه در یک مرحله به صورت کلی در سال گذشته اشاره کرد که عدم تکمیل اسناد این مزایده از سوی متقاضیان، این مزایده خریدار کلی نداشت.

وی ادامه داد: بر این اساس در سال جاری فروش این مجموعه از طریق خرد به صورت مزایده انجام خواهد شد.

 

شفافیت مالی در دستور کار “ثرود”

وی در خصوص رفع چالش کمبود نقدینگی شرکت و رفع نیازهای تامین مالی گفت: در خصوص بحث قیمت تمام شده ها پروژه فیروزه به مرحله تحویل موقت رسیدیم که عملا هزینه زیادی را در این مسیر  متصور نیستیم. اما عمده هزینه های شرکت مربوط به پروژه باغبان و موژان است که در خصوص این پروژه ها نیز عمده خریدهای اساسی انجام شده است این اقدام ما را به کنترل قیمت تمام شده خود قادر ساخته است.

مدرس هاشمی در خصوص برنامه های شرکت در خصوص کاهش هزینه های مالیاتی، به برخورداری شرکت های بورسی از برخی معافیت های مالیاتی اشاره کرد و گفت: با این حال دیگر آیتم های ضوابط امور مالیاتی برای تمامی شرکت های ساختمانی اعم از بورسی و غیر بورسی حاکم است. در این میان با هرچه نظارت سازمان دارایی و شرکت ها بیشتر باشد حداقل یک رقابت یکسان تری بین شرکت ها ایجاد می شود.

وی  که از شفافیت مالی شرکت ها به عنوان اقدامی مناسب در سال های اخیر نام می برد، تصریح کرد: از ضوابط قانونی که برای معافیت مالیاتی استفاده می شود ما هم استفاده می کنیم و به آن ها احترام می گذاریم.

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ۱۳:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

روزنامه ها و خبرگزاری ها

ارتباط با ما

  • آدرس : اصفهان - خیابان استانداری - کوی عمرانی ( شماره 13 )
  • کدپستی : 73613-81467
  • تلفن : 210 09 322 - 921 09 322 - 031
  • تلفن دفتر فروش : 24 111 322 - 031
  • فاکس : 31 195 322 - 031
  • پست الکترونیکی : Esfahan@hic-iran.com
  • فاکس دفتر مدیریت : 68 203 322 -031
  • https://www.instagram.com/zayandehrood.maskanco.ir/

Esfahan@hic-iran.com
info@hic-iran.com